Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych
Sieć Polskich Kin Cyfrowych
Dolny Śląsk
Odra Film

Wydarzenia

Brave Films on Tour 2014 (20.05.2014)

BraveW weekend 23-25 maja w czterech dolnośląskich kinach, prowadzonych przez Odrę-Film: Apollo w Wałbrzychu, Piast w Legnicy, Lot w Jeleniej Górze i Jubilat w Głogowie, zaprezentowane zostaną trzy filmy z tegorocznego programu 9. Przeglądu Filmowego Brave Festival 2014 (4-10 lipca w DCF-ie).

 

Pokazy w dolnośląskich kinach, organizowane we współpracy z wrocławskim Brave Festival  w ramach projektu BRAVE FILMS ON TOUR, mają na celu popularyzację idei Brave w miastach Dolnego Śląska oraz umożliwienie tamtejszym widzom obejrzenia wybranych pozycji z tegorocznego programu przeglądu, który w całości zostanie zaprezentowany we Wrocławiu w Dolnośląskim Centrum Filmowym w dniach 4-10 lipca 2014 r.

W ramach Brave Films on Tour w piątek 23 maja o godz. 10:00 zorganizowane zostaną również pokazy dla szkół, na których wyświetlony zostanie film „Siostry wobec prawa" (Sisters in Law).

Cena biletu na pokaz dla szkół: 8 zł

Bilety na pozostałe seanse: 10 zł

PROGRAM:

piątek 23 maja:

10:00 Siostry wobec prawa (Sisters in Law), reż. Kim Longinotto, Kamerun, Wielka Brytania 2005, 104 ' (pokaz zamknięty dla szkół), cena biletu: 8 zł

18:00 Siostry wobec prawa (Sisters in Law), reż. Kim Longinotto, Kamerun, Wielka Brytania 2005, 104 min, cena biletu: 10 zł

sobota 24 maja:

18:00 Taniec z duchami (Dance to the spirits), reż. Ricardo Íscar, Hiszpania 2010, 78 min, cena biletu: 10 zł

niedziela 25 maja:

18:00 Sira - poezja półksiężyca (Sira - Songs of the Crescent Moon), reż. Sandra Gysi, Ahmed Abdel Mohsen, Szwajcaria 2011, 77 min, cena biletu: 10 zł

 

OPISY FILMÓW:

Siostry wobec prawa (Sisters in Law), reż. Kim Longinotto, Kamerun, Wielka Brytania 2005, 104 min

Pokazywany na 120 festiwalach filmowych, nagradzany m.in. w Cannes dokumentalny film Kim Longinotto to spojrzenie na dyskryminację ze względu na płeć. Ciało stygmatyzuje, określa płeć człowieka - ofiarami przemocy w filmie są kobiety i dzieci. Film skupia się wokół czterech konkretnych przypadków mających miejsce w Kamerunie, a jego bohaterkami jest niezwykły kobiecy duet sądowy.

Jak pomagać kobietom walczyć z licznymi przypadkami nadużyć, które dodatkowo w wyniku nacisków rodziny i społeczeństwa często są tuszowane, a ich ofiary zmusza się do milczenia? Dodatkowo w kameruńskim miasteczku Kumba od blisko 17 lat nie było żadnych wyroków skazujących w tego typu sprawach. Tą niesprawiedliwą sytuację postanawiają zmienić dwie kobiety prawniczki - prokuratorka Vera Ngassa i przewodnicząca sądu Beatrice Ntuba. Poczucie wspólnego celu czyni je siostrami, których orężem staje się majestat prawa. Obie panie przede wszystkim chcą, aby sprawiedliwości stało się zadość.

Film pokazuje ich działania na czterech konkretnych przypadkach, sprawach w których ofiarami przemocy są kobiety. Wsparcie, jakie zostaje im udzielone przez wojowniczy sądowy duet nie ma precedensu, a nadzieja, jakie ze sobą niesie pozwala ofiarom zachować wiarę w elementarną sprawiedliwości i w to, że nie wszystko jest jeszcze stracone. I choć film przedstawia przede wszystkim różne aspekty życia i pracy kobiet z perspektywy kameruńskiego wymiaru sprawiedliwości, to wyłania się z niego obraz kobiet jako przedstawicielek silnej płci, które świadomie walczą o pozytywne zmiany, tak aby w przyszłości nie były ofiarami tylko dlatego, że ich pozycja w rodzinie i społeczeństwie jest określana poprzez pryzmat ich ciała.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=8A61ePnrm1k

 

Taniec z duchami (Dance to the spirits), reż. Ricardo Íscar, Hiszpania 2010, 78 min

Tytułowy taniec z duchami to najważniejszy rytuał uzdrowienia odprawiany przez Mba Owana Pierre, uzdrowiciela (ngengang) z małej wioski w dżungli Kamerunu. Leczy on wszystkie choroby spowodowane czarami - są to choroby z nocnego świata.

Medycyna zachodu już dawno oddzieliła od siebie w procesie leczenia różnorakich chorób dolegliwości ciała chorego od jego duchowego aspektu. Tymczasem takie holistyczne podejście nadal obecne jest w tradycyjnych medycynach naturalnych różnych ludów. Taniec z duchami jest świetnym przykładem właśnie takiej kuracji. W filmie słyszymy myśli uzdrowiciela na temat nowoczesności, religii i medycyny. Bohater tej opowieści zajmuje się chorobami pochodzącymi z nocnego świata, świata złych duchów. Pierre dzięki swojemu darowi uzdrawiania ma dużą odpowiedzialność wobec całej lokalnej społeczności, która pokłada w jego rytuałach duże zaufanie, tym samym pełni on bardzo ważną społecznie funkcję. Tacy ludowi uzdrowiciele wykorzystują techniki i umiejętności przekazywane z ojca na syna od wielu pokoleń, a tradycyjna medycyna praktykowana jest w Afryce od tysięcy lat.

Film jest rodzajem hołdu dla całej kultury Evuzok, a także medycyny naturalnej. „Taniec z duchami" pokazuje jak ważny jest duchowy aspekt w procesie leczenia chorego ciała. Uzdrowiciel wchodzi w trans, który prowadzi go do krainy duchów. Wszystkie etapy wiodą do uzdrowienia chorego pacjenta, ale także prowadzą do autentycznego katharsis chorego ciała - nadają mu nowe życie.

 

Sira - poezja półksiężyca (Sira - Songs of the Crescent Moon), reż. Sandra Gysi, Ahmed Abdel Mohsen, Szwajcaria 2011, 77 min

Tytułowa Sira to składający się z pięciu milionów wersów, jeden z najbardziej znaczących arabskich poematów. Wykonywany jest przy akompaniamencie muzyki, przekazywany ustnie z pokolenia na pokolenie. Opowiada dzieje wędrówki ludów z Półwyspu Arabskiego do Afryki Północnej i wprost odnosi się do rozprzestrzeniania się islamu w wymienionych obszarach. UNESCO uznało go za niematerialne dziedzictwo ludzkości. Bohaterem filmu jest 80 letni Sayyed el- Dawwy, ostatni żyjący recytator Siry, znający na pamięć cały poemat. Wraz z jego śmiercią Sira może zniknąć.

Sayyed nie potrafi pisać, ani czytać, a całe swoje życie poświęcił na nauczenie się na pamięć pięciu milionów wersów Siry. Jest jedynym znającym cały poemat. Opanował go do takiego stopnia, że może dowolnie improwizować historie w nim zawarte. Wykonując Sirę zarabia na życie, występuje głównie w Egipcie, skąd pochodzi. Sayyed postanawia nauczyć Siry i całego rytuału z nią związanego swojego 27-letniego wnuka Ramadana el-Dawwy. Jednak czy wielki epos opowiadany w tradycyjny sposób może zainteresować współczesnych słuchaczy?

Sayyed chce za sprawą wspólnych koncertów przekazać wnukowi całe dziedzictwo Siry, tymczasem wnuk zamiast tradycyjnych wykonań woli te zahaczające o współczesną popkulturę. Mamy dzięki temu niezwykłą okazje do obserwacji, jak ścierają się tradycja i nowoczesności we współczesnym Egipcie. Z filmu wyłania się fascynujący obraz świata zawieszonego gdzieś pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Być może tradycyjny sposób wykonywania Siry zniknie, to paradoksalnie jednak za sprawą kultury popularnej interpretującej go na swój sposób i dopasowywującej do współczesności Sira jako opowieść przetrwa i wciąż będzie atrakcyjna dla nowych odbiorców. I chyba to jest właśnie największą siłą każdego ludowego eposu i jego odważnych wykonawców.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=F5E-ODmItiE

 



Wydarzenia

Pokaz specjalny filmu „Popek za życia”

W dniu 18.02.2017r o 14.00 zapraszamy do KINA Lot na pokazy filmu dokumentalnego [...]
więcej >>


Tanie bilety w Święto Kina

W weekend 10-11 grudnia we wszystkich kinach Odry-Film [...]
więcej >>


KINO LOT

ul. Pocztowa 11
58-500 Jelenia Góra
Telefon: 75 76 76 370
zobacz na mapie


Dołącz do nas na Facebooku