Scroll down
Very latest

Wydarzenia

Główna

Przegląd filmów Nagrody Publiczności LUX

Biuro Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe zapraszają na przegląd filmów nominowanych do Nagrody Publiczności LUX, który odbędzie się w dniu 11 i 14 marca 2024 roku w kinie Lot. Bezpłatne wejściówki na pokazy dostępne są w kasie kina.

W tym roku do Nagrody Publiczności LUX nominowanych zostało pięć wyjątkowych filmów, z których dwa zostaną pokazane w kinie Lot w dniu 11 i 13 marca 2024.

  • Adamant, reż. Nicolas Philibert | 11.03 | godz. 18:00
  • Pokój nauczycielski, reż. Ilker Çatak | 13.03 | godz. 18:00

LUX Audience Award – Europejską Nagrodę Publiczności ustanowiono w 2020 roku. Corocznie przyznają ją Parlament Europejski i Europejska Akademia Filmowa, we współpracy z Komisją Europejską i siecią Europa Cinemas. Zastąpiła ona dwa poprzednie wyróżnienia: Nagrodę LUX Parlamentu Europejskiego, ustanowioną w 2007 roku jako symbol zaangażowania tej instytucji w kulturę, oraz Nagrodę Publiczności przyznawaną przez Film Academy People`s Choice Award.

Widzowie mogą oddawać głosy na filmy konkursowe na stronie https://luxaward-rating.europarl.europa.eu/pl/. Laureata konkursu poznamy 16 kwietnia 2024r. podczas ceremonii w Parlamencie Europejskim.

W zeszłym roku zwycięzcę wybrano na podstawie 45 000 ocen od obywateli z całej UE oraz ocen eurodeputowanych. Dzięki temu Nagroda LUX należy do najbardziej opartych na opiniach widzów nagród na świecie.

 

Opisy filmów nominowanych do Europejskiej Nagrody Publiczności LUX:

„Adamant” | reż. Nicolas Philibert

Dokument o wyjątkowym ośrodku opieki dziennej: pływającej konstrukcji na Sekwanie, w sercu Paryża, która jest kotwicą w czasie i przestrzeni dla dorosłych z zaburzeniami psychicznymi. Film zaprasza nas do wejścia na pokład i spotkania się z pacjentami i opiekunami ośrodka.

“Pokój nauczycielski” | reż. Ilker Çatak

Carla Nowak, młoda nauczycielka wuefu i matematyki w szkole średniej, przychodzi na pierwszą lekcję w nowym miejscu pracy. Od pozostałych kolegów w pracy odróżnia ją głęboki idealizm. Seria niewyjaśnionych kradzieży psuje stosunki między nauczycielami. Gdy oskarżenie pada na tureckiego ucznia, który zostaje upokorzony wezwaniem do dyrektora, Carla postanawia zbadać sprawę. Z pomocą ukrytej kamery kobieta demaskuje złodzieja. Ku zaskoczeniu wszystkich jest nim niepozorna sekretarka Friederike Kuhn. Carla ma w związku z tym dylemat – Friederike jest matką jej najlepszego ucznia, Oskara Kuhna. Carla uruchamia ciąg zdarzeń, który powoli wymyka się jej spod kontroli. Z jednej strony jest coraz bardziej wyalienowana z grona pedagogicznego, a z drugiej musi stawić czoła świadomości, że to przez nią uczniowie nazywają Oskara synem złodziejki. Administracja szkoły znajduje proste rozwiązanie sytuacji – przeniesienie Oskara do innej szkoły. Niespeszony – podobnie jak matka, którą zawieszono w czynnościach – Oskar zwraca się do szkolnej gazety. Tam przedstawia punkt widzenia matki, co wywołuje burzliwą dyskusję o prawdzie i sprawiedliwości.